hero
Mijn Mediadvies

Adverteren in de krant: voor- en nadelen

Adverteren in de krant is voor veel organisaties zinvol. Er zijn verschillende soorten kranten. De bekendste zijn landelijke dagbladen, regionale dagbladen en huis-aan-huiskranten. Wij zetten de voor- en nadelen voor u op een rij in een vrijblijvend mediaplan.

Ja, graag een mediaplan

Dagbladen

Dagbladen werken altijd met een abonneestructuur. Deze kranten worden zes dagen per week bezorgd bij abonnees. Veel dagbladen worden door meerdere gezinsleden gelezen of na het lezen doorgegeven aan anderen. Hierdoor ontstaat een belangrijk verschil tussen oplage en bereik. De oplage is het aantal kranten dat wordt gedrukt. Het bereik is het aantal lezers dat al die kranten bij elkaar uiteindelijk leest, inclusief digitale lezers.

Dagbladen bereiken in totaal dagelijks 5,9 miljoen personen. Dat is liefst 40% van de dertienplussers (bron: NOM Print Monitor 2019-III). Via de NOM Print Monitor onderzoeken wij precies wat de doelgroepinformatie is per dagblad. Zoals leeftijd, gemiddeld inkomen, sociale klasse, autobezit en hobby’s. Met deze informatie onderbouwen we in uw mediaplan zorgvuldig welke dagbladen we wel en niet adviseren in te zetten. Daarnaast ontwikkelden we formules om te onderzoeken wat een advertentie in een dagblad mag kosten. Dit hangt onder meer af van oplage en bereik.

Huis-aan-huiskranten

Huis-aan-huiskranten worden veelal wekelijks bezorgd bij alle adressen in één of meer gemeenten. Met uitzondering van de brievenbussen met ‘nee/nee’-sticker. In een huis-aan-huiskrant staat veel lokaal nieuws. Deze kranten zijn vaak interessant voor retailers, omdat u heel lokaal rondom een winkel kunt adverteren. Een ander voordeel van een huis-aan-huiskrant is dat u voor een relatief laag bedrag al een kwalitatieve advertentiecampagne opzet. Uit de NOM Regio Monitor 2019 blijkt dat 83% van de mensen weleens een huis-aan-huiskrant leest en 53% zelfs wekelijks. Daarmee is de huis-aan-huiskrant hét medium met lokaal het hoogste bereik. In veel plaatsen verschijnen meerdere huis-aan-huiskranten. Wij selecteren per plaats de huis-aan-huiskrant met lokaal het beste bereik.

Betaalde lokale kranten

Een aantal plaatsen in Nederland kent een betaalde lokale krant. Denk aan het Urkerland (Urk), Eendrachtbode (Tholen), Barneveldse Krant (Barneveld) Eilanden Nieuws (Goeree-Overflakkee), De Katwijkse Post (Katwijk) en Soester Courant (Soest). Deze kranten verschijnen vaak meerdere keren per week en bevatten naast plaatselijk nieuws vaak ook regionaal en landelijk nieuws.

Speel in op actualiteiten

Het voordeel van adverteren in kranten is, dat de kranten vaak een korte looptijd hebben. Elke dag of week verschijnt een nieuwe krant. U kunt dus inspelen op een actualiteit. Ook kunt u actiematig adverteren met kortlopende acties. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld tijdschriften. Die worden veel langer van tevoren al gedrukt en worden na de verschijndatum vaak nog langere tijd gelezen, waardoor adverteren met korte-termijnacties vaak niet zinvol is.

Meer weten over het rendement? Ontvang een gratis mediaplan!

Of het zinvol is om in een krant te adverteren? Dat hangt van veel factoren af. Als mediabureau onderzoeken we in hoeverre adverteren in kranten bijdraagt aan uw doelstelling. Meer weten? Vul de mediabriefing in en ontvang een gratis mediaplan. Zonder verplichtingen natuurlijk.

Ja, graag een mediaplan